Friday, April 9, 2010

Perkongsian Artikel : Hidup ini bukan senang.

Assalammualaikum..

Perkongsian artikel dari penulis Hilal Asyaf pemilik web Langit Ilahi , moga memberi semangat dan inspirasi kepada mereka yang terasa berputus asa atau kecewa. Semoga bermanafaat. Harap terus ke web Langit Ilahi, untuk lebih banyak perkongsian yang lebih bermakna, mari menjadi hamba.........

Motivasi: Hidup ini bukan senang.
Siapa fikir kehidupan itu sepatutnya senang lenang sentiasa sepanjang masa, maka dia akan menghadapi kekecewaan yang tiada taranya. Resmi kehidupan ada turun naik, begitulah juga resminya keimanan di dalam jiwa.

Tetapi yang manusia perlu tahu, tetap ada solusinya untuk terus tabah mengharungi kehidupan.

Perlu faham

Manusia perlu memahami resmi turun dan naik ini.

Sebab itu bila kita berada pada satu tahap kesenangan, jangan dilupakan zaman-zaman kesusahan kita. Sebab itu juga bila kita susah, jangan lupa kesenangan yang pernah kita kecapi.

Beringat-ingat

Biar masa senang kita beringat-ingat. Biar masa susah tidak kecewa hingga putus segala usaha.

Dan perlu diingat bahawa Allah jugalah pemberi segala kesukaran di dalam kehidupan. Dia juga yang menetapkan segala kebahagiaan atau kegembiraan.


Menjaga hak-Nya

Maka hendak atau tidak, kembali kepada-Nya adalah satu-satunya solusi untuk mencapai ketenangan. Menjaga hak-hak-Nya adalah satu-satunya jalan untuk mendapat bantuan.

“Jagalah(hak-hak) Allah, maka Allah akan menjaga (hak-hak) kamu, jagalah Allah seakan-akan Dia wujud di hadapanMu, jika kamu inginkan sesuatu, maka mintalah kepada Allah, jika kamu ingin meminta pertolongan, maka mintalah pertolongan Allah. Ketahuilah sekiranya seluruh ummat berkumpul ingin memberikan manfaat kepada kamu, nescaya mereka tidak akan mampu melainkan apa yang telah ditulis oleh Allah untuk kamu. Dan sekiranya seluruh ummat berkumpul ingin memberikan mudarat kepada kamu, nescaya mereka tidak akan mampu melainkan apa yang telah dituliskan oleh Allah ke atas kamu. Pena telah terangkat dan kertas telah kering”
Hadith Hassan Sohih Riwayat Tirmidzi.

Penutup

Hidup bukan senang. Pasti ada cabarannya.

Namun sesiapa yang berpaut kepada Allah, dia tidak akan kecundang.

0 comments:

Post a Comment